Mina barn får lära sig massor om mjölk i skolan. Det finns undervisnings­material och allt.

Ja, är inte det märkligt? Eller nej, inte egentligen. Låt oss ta ett steg tillbaka. Närmare bestämt till 1923. Då startade föreningen Mjölkpropagandan. Det här var fattiga tider och många barn, men även vuxna för all del, behövde få i sig mer näring. Perfekt med mjölk som är så näringstätt! Namnet ”Mjölkpropagandan” beskriver väl i och för sig deras syfte ganska väl men i alla fall; de skulle informera allmänheten om mejeriprodukter, höja kvaliteten och framförallt – öka konsumtionen av komjölk. De delade ut broschyrer och gjorde filmer och arrangerade mjölkdagar, och i skolan ordnades med särskilda mjölklektioner med föredrag och filmvisning och tävlingar. Svenska staten stämde in, de ville vara med och bättra på folkhälsan och bidrog med en bra slant, för på den här tiden fanns det inget som hette ”fri konkurrens på en fri marknad”. Därför var det ingen som höjde speciellt mycket på ögonbrynen över att myndigheterna gynnade en särskild bransch på det där sättet.

Mjölkpropagandan finns inte kvar längre, men komjölken, eller rättare sagt mejeriföretagen, har fortfarande en särställning skolan. Och det är väl därför deras undervisningsmaterial, affischer och skojiga bilder på mjölkkylskåpen inte räknas som reklam, utan som fakta. (Hade det varit reklam hade det förstås varit förbjudet.) Stödet finns också kvar men nuförtiden delas det ut av EU och kallas skolmjölksstöd.

Källförteckning
Dela på Facebook

5 / 19